وفاداری مشتریان فروشگاه اینترنتی را بالا ببریم

وفاداری مشتریان فروشگاه اینترنتی را بالا ببریم

امروزه با توجه به گسترش تعداد فروشگاه‎های اینترنتی و بوجود آمدن رقبای زیاد در هر حرفه، وفاداری مشتریان به فروشگاه اهمیت زیادی پیدا کرده است، چرا که در صورت ارائه‎ی خدمات نامطلوب و یا حتی پیگیری نکردن، کاربرانی که زمان و هزینه‎ی زیادی صرف شده که به مشتری تبدیل شوند به راحتی جذب فروشگاه‌های اینترنتی رقیب می‌شوند؛ در این صورت هزینه‎ی صرف شده فقط به کسب سود از یک و یا دو خرید آنان منجر می‎شود و فروشگاه دوباره باید هزینه‎ایی گزاف بابت بدست آوردن مشتریان جدید صرف کند. در این راستا هر سازمانی می‎بایست راهکارهایی جهت افزایش وفاداری مشتریانش داشته باشد. در ادامه چگونگی وفاداری مشتریان و راهکارهای رسیدن به این هدف را بررسی می‎کنیم.

 

 

مشتریان وفادار چگونه مشتریانی هستند؟

اگر مشتری بعد از خرید اول از یک برند و یا فروشگاه دوباره تمایل به خرید از همان برند و یا فروشگاه را داشته باشد تبدیل به مشتری وفادار شده است که این تمایل بدلیل تجربه‎ی موفقیست که مشتری از خرید قبلی خود داشته است.

 

بالا بردن وفاداری مشتریان فروشگاه اینترنتی

 

اهمیت وفاداری مشتریان در چیست؟

مشتریان وفادار بسیار سریع‎تر و کم هزینه‎تر از بازاریابی و یا حتی جذب مشتریان جدید یک کسب و کار را به سود می‎رسانند؛ بنابراین وفاداری مشتری در موفقیت یک برند و یا فروشگاه از طرق زیر می‎تواند بسیار موثر واقع شود.

  1. مشتریان وفادار مبادله و خرید و فروش بیشتری در فروشگاه مورد علاقه خود می‎کنند و فروشگاه را با صرف هزینه‎ی اندکی به سود بالایی از خرید‏های خود می‎رسانند.
  2. مشتریان وفادار بدون هیچ پلنی، تبلیغات موثری برای فروشگاه هدف انجام می‎دهند و تجربه‎ی خوشایند و مطلوب خود از خرید جنس را با خانواده و دوستانشان در میان می‎گذارند و آنان را ترغیب به خرید از همان فروشگاه می‎کنند.

 

راه‎های بالا بردن وفاداری مشتریان در فروشگاه‎های اینترنتی

 بالا بردن وفاداری مشتریان فروشگاه اینترنتی

 

در دنیای رقابتی امروز هر فروشگاهی اعم از واقعی و مجازی باید در راستای تقویت وفاداری مشتریانش اقداماتی موثر انجام دهد. این اقدامات در طراحی فروشگاه‎های اینترنتی می‎تواند شامل موارد زیر باشد:

 

استفاده از سیستم پاداش دهی

می‎توان در طراحی فروشگاه اینترنتی سیستم امتیاز دهی به مشتریان را راه‎اندازی کرد؛ بطوریکه به هر مشتری به ازای میزان پول هزینه شده در فروشگاه امتیاز مشخصی تعلق گیرد و در نهایت این امتیازها به عدد مشخصی که رسید تخفیف ویژه‎ایی برای مشتری در نظر گرفت. برای مثال به ازای هر 10 هزار تومان خرید مشتری می‎توان یک امتیاز به حساب کاربری وی اضافه نمود و در نهایت این امتیازها با ضریبی مشخص به یک تخفیف قابل توجه تبدیل شوند. یعنی در صورت خرید جنسی 500 هزار تومانی با امتیاز 50 در خرید بعدی مشتری 25 هزار تومان به وی تخفیف داده شود. در این صورت مشتری بدلیل تمایل به جمع آوری امتیازات بالاتر ترغیب به خرید بیشتر از فروشگاه می‎شود.

توجه به این نکته در سیستم پاداش دهی ضروری است؛ هنگامی‌که در اولین خرید سبد امتیاز مشتری خالی می‎باشد، باید به صورت تصاعدی به او امتیاز داد تا ترغیب به خرید وی بیشتر شود و استفاده از امتیاز کسب شده محتمل تر گردد. مثلا در ابتدای خرید مشتری به ازای هر 10 هزار تومان بجای 1 امتیاز 5 امتیاز به سبد او اضافه شود تا به حد نصاب رسیدن امتیازاتش را دور از دسترس نبیند.

 

 گرفتن اطلاعات از مشتریان برای اهدافی خاص

در فروشگاه اینترنتی برای ساخت پایگاه داده‎ از مشتریان، هنگام ثبت نام و خرید آنها می‎بایست سوالاتی هدفمند از آنان پرسیده شود. سوالاتی مانند جنسیت، قومیت، مذهب، تاریخ تولد، تاریخ سالگرد ازدواج، آدرس ایمیل، شماره تلفن و ... البته باید به این نکته نیز توجه داشت که این سوالات زیاد پرسیده نشود چراکه ممکن است از حوصله‎ی کاربر خارج باشد و فروشگاه را ترک کند. در صورت جوابدهی مشتری به هر کدام ار این سوالات می‎توان در مناسبت‎های خاص مانند سالگرد تولد، ازدواج و یا حتی یک جشن قومیتی ایمیل و پیامکی خاص برای مشتری ارسال کرد و یا هدیه‎ی کوچک برای او در نظر گرفت.

 

اضافه نشدن مبلغ به سبد خرید

تا جای ممکن بهتر است فروشگاه‎ها هنگام نهایی کردن خرید، مبالغی تحت عنوان مالیات، هزینه‎ی ارسال و ... را به مبلغ فاکتور جنس خود اضافه نکنند، چرا که مشتریان با اطلاع از مبلغ کالا و مقدار پول جیب خود اقدام به خرید از فروشگاه می‎کنند و اگر هنگام پرداخت مشاهده کنند مبلغی اضافه بر مبلغ برنامه ریزی شده باید پرداخت کنند ممکن است فروشگاه را ترک کنند، بنابراین استفاده از گزینه‎ی حمل رایگان برای مشتریان قدیمی پلن خوبی برای وفادار ماندن مشتریان به فروشگاه می‎باشد.

 

القا حس ارزشمند بودن به مشتری

اگر به مشتری حس ارزشمند بودن القا شود، احتمال اینکه او به فروشگاه وفادار بماند بیشتر خواهد شد، در این راستا می‎توان پیشنهادهایی به مشتری جهت انجام یک کار خیرخواهانه ارائه کرد. برای مثال یک شرکت معروف اینترنتی در ایران در این راستا مبلغ فاکتور ارائه شده را در صورت تمایل مشتری جهت کمک به امور خیریه رند می‎کند که این حرکت تاثیر مثبتی در روحیه‎ی مشتری بدلیل القا حس ارزشمند بودنش می‎گذارد. از طرفی به صورت ناخودآگاه موجب ارزشمند انگاشتن شرکت در نگاه مشتری بخاطر پیشنهاد نیکوکارانه‎اش می‌شود و او از خرید خود از آن شرکت راضی خواهد بود.

 

ایجاد باشگاه مشتریان ویژه

برای ایجاد وفاداری مشتری می‎توان کاربران را بعد از یک خرید وارد لیست مشتریان ویژه ‎کرد و امکانات خاصی شامل مانند پیش نمایش محصولات جدید، پیشنهادهای شگفت انگیز، محصولات تخیخف دار، اطلاع رسانی زمان حراج‎ها، آغاز شمارش معکوس تخفیفات فروشگاه و ... به آنها اطلاع رسانی کرد.

 

مشارکت با شرکت‎های بزرگ

یکی از راههای حفظ مشتریان و جذب مشتریان بیشتر مشارکت با شرکت‎های بزرگ است، بطوریکه در صورت خرید از فروشگاه امتیاز ویژه‎ی به مشتری جهت استفاده رایگان و یا با تخفیف از خدمات و یا کالاهای آن شرکت نیز داده شود. حال اگر این مشارکت دو طرفه باشد سود قابل توجهی از روانه شدن مشتریان شرکت دیگر به فروشگاه مبدا حاصل می‌شود.

 

برگزاری مسابقه برای خریداران

اگر در فروشگاه اعلام شود که کاربران بعد از انجام مراحل خرید وارد یک مسابقه با جوایز ویژه می‎شوند، احتمال خرید از فروشگاه بسیار بالا می‎رود و بدلیل تجربه‎‎ی یک بازی مهیج با جوایزی که می‎تواند تعدادی از محصولات همان فروشگاه باشد احتمال بازگشت مشتریان به فروشگاه چند برابر می‎شود و خریداران به مشتریانی وفادار تبدیل می‎شوند.

 

 

نظر خود را بنویسید